top of page
  • תמונת הסופר/תלינדה אלר-שיין

איך עוברים ראיון עבודה בהצלחה - טיפ מס' 4

עודכן: 12 בינו׳ 2020



בבלוג שלי אני מנסה לתת טיפים ועצות כיצד לעבור את רעיון העבודה בהצלחה ולרוב מספרת מה כן כדאי לעשות. היום החלטתי לעשות ההפך וריכזתי לכם כאן את הדברים שאני ממש ממש ממליצה לא לעשות בראיון עבודה.

#טיפ מס' 4 לא לעשות!!!

איחור - טוב על האיחורים דיברתי בהרחבה כאן, פשוט לא מאחרים.

ללכלך על המנהל לשעבר - זה פשוט לא יוביל לכלום. ראיון עבודה זה לא מפגש עם פסיכולוג ולא מקום לשפוך את נפשכם. גם אם לא הסתדרתם עם הבוס הקודם נסו להציג את הדברים באור חיובי ככל הניתן להתעלם מהפן האישי ולדבר על הפן המקצועי בלבד. אף מנהל (ובכלל אף בן אדם) לא ירצה שילכלכו עליו מאחורי הגב ועוד עם המתחרים שלו (כי קרוב לוודאי שאתם מחפשים עבודה בתחום דומה) ואם אתם מלכלכים על הבוס הקודם שלכם עכשיו מי יכול להבטיח שלא תלכלכו גם על הבוס החדש שלכם בעוד מספר שנים? ולמה שירצו עובד כזה?

ללכלך על החברה/צוות  - בדומה לסעיף הקודם נראה לי שהגיון הוא ברור. אם רק הייתם יודעים (וכאן אני מנצלת את הבמה של הבלוג שלי כפסיכולוג חינמי) כמה פעמים שמעתי תיאורים מסוג: "זאת החברה הגרועה ביותר בארץ", "אני עובד עם אנשים הכי מפגרים, חסרי השכלה בסיסית שלא יודעים לעבוד", "אני העובד היחיד שעושה את כל העבודה ונמאס לי". חברים שוב, ראיון עבודה זה לא המקום לקיטורים ותלונות. תהיו מקצועים דברו על הדברים הרלוונטיים. ואם שואלים אותכם: "אז למה אתם רוצים לעזוב?" תשתדלו שהתשובה לא תהיה "בגלל אנשים מפגרים וחברה גרוע".

אי לקיחת אחראיות - לפעמים במהלך ראיון יכולים לבקש לתאר מקרה מאתגר שקרה לכם בעבר (בהקשר לעבודה כמובן) ובעיה שצצה פתאום משום מקום ולספר כיצד התמודדתם. תנסו בשום פנים ואופן לא להישמע בסגנון "זה לא אני, זה הם" או "פעם קרה לנו XYZ אבל לא בגללי". קחו אחראיות, ספקו תשובות ענייניות ובעיקר תתמקדו בפן המקצועי הכולל התמודדות עם הבעייה מבלי להעביר את האחראיות לצד שלישי.

חוסר הכנה מראש - ברור שאף אחד לא מצפה מכם שתדעו ותתכוננו מראש על כל שאלה ושאלה אפשרית שיכולה להופיע בראיון. אבל כן מצופה מכם לתת תשובות ברורות ומדויקות לשאלות מיקצועיות. ואם בכל זאת תפסו אותכם לא מוכנים בשאלה כלשהי אל תענו מיד כי ככה אתם עלולים לטעות להתחיל לגמגם להיראות לא בטוחים ולא לתת תשובה מספקת. צאו מזה יפה. ממליצה להגיד משהו כמו "זאת שאלה מעניינת או בחיים לא שאלו אותי דבר כזה אני צריך/ה לחשוב דקה" ובאמת לחשוב דקה כיצד עונים ורק אז לענות.

טעויות דקדוק וכתיב בקורות החיים - זאת אחת הטעויות שבגללה אפילו יכולים לא לזמן אותכם לראיון. דיברת על זה בהרחבה כאן

טעויות דקדוק בריאיון - סעיף מפליל במיוחד בנוגע למשרות שאחת מדרישות החובה שלהם היא - כושר ביטוי בכתב ובעל פה בעברית (או כל שפה אחרת) או ידיעת שפה XX על בוריה... חברים, בודקים את זה במהלך הראיון, שימו לב!

ציפיות שכר לא מציאותיות - תבדקו את השכר בענף, תבדקו את השכר הממוצע לתפקיד שאתם ניגשים אליו. יש טבלאות שכר באינטרנט וניתן להגיע אליהן בקליק. כדי להתקבל לתפקיד ציפיית שכר שלכם צריכה להתאים ליכולת של החברה לשלם עבור אותה המשרה. לכן תהיו הגיונים ומציאותיים. זכרו שציפיית שכר לא מציאותית היא לא רק ציפייה גבוהה מידי היא גם ציפייה נמוכה מידי. אתם צריכים להיות בטווח הנכון וזה דורש מכם לבצע בדיקות מקדימות.

חוסר מיומנות - אין יותר פשוט מזה. עוברים על דרישות התפקיד אין לכם מיומנות מסויימת שהיא מוגדרת כ"חובה", פשוט אל תכתבו את זה בקורות חיים ואל תגישו מועמדות אפילו. הכי הרבה זה קורה לנו עם "אנגלית שפת אם" או "אנגלית ברמה טובה מאוד" אנשים מציינים מציינים בשאלות מקדימות שהם יודעים אנגלית ונופלים במבחן של מעסיק. למה לעשות את זה לעצמכם?

מסירת מידע לא אמין - אין לכם תואר הדרוש לתפקיד? לעולם לא עבדתם בחברה מסוימת? זה בסדר גמור, רק אל תכתבו בקורות חיים שאתם כן, בשביל להגיע לראיון עבודה. כל כך פשוט לבדוק את זה, כל כך קל להרים טלפון לאותה החברה (שלא עבדתם בה). לא נורא, לא תקבלו את המשרה הספציפית הזאת, אבל לא תכנסו לרשימות השחורות של מעסיקים ויהיו עוד המון משרות אחרות מוצלחות שתוכלו לגשת אליהן בעתיד מבלי לפגוע בשם הטוב שלכם.



אם בכל זאת תרצו לקבל עזרה בהכנה לראיון עבודה, אתם תמיד מוזמנים לפנות אלינו.

השירות הינו בתשלום.

67 צפיות0 תגובות
bottom of page