top of page
  • תמונת הסופר/תלינדה אלר-שיין

איך עוברים ראיון עבודה בהצלחה - טיפ מס' 5

עודכן: 29 בדצמ׳ 2019



אז הגעתם בזמן, הבאתם את כל הדברים הנחוצים לראיון, שמרתם על הדרסקוד, הכול נראה טוב ויפה והינה מתחילות השאלות... בכתבה הזאת אני רוצה לדבר על השאלות שאנחנו הכי לא אוהבים בראיון עבודה וכיצד להתמודד איתן.

ריכזתי עבורכם 5 השאלות המאתגרות אשר מרואיינים לא אוהבים כל כך. כאן יש להסתייג ולהגיד, שכלל זה אינו נכון לגבי כל החברות במשק. יש כאלה שישאלו אתכם שאלות הקשורות לביצוע תפקיד בלבד, ידברו איתכם על הדברים הקשורים נטו לעבודה, הצלחות וביצועים, אך אם זאת, עדיין יש חברות ששומרות על ראיון עבודה מסורתי אשר בין היתר בודק את הפן "הפסיכולוגי" והרגשי של המועמד ומנסה לגלות דברים מעבר לביצוע תפקיד. ובכך השאלות הן:

ספר/י לי על עצמך?

כאן הרבה אנשים מתחילים לגמגם, כי הרי ברור לנו שכבר שלחנו קו"ח למעסיק וכל הפן המקצועי מפורט שם. האם צריך לחזור על מה שכתוב? האם הוא/היא רוצה לדעת דברים מעבר למה שמפורט בקו"ח? מה אומרים עכשיו? מה מידע רלוונטי? מה עדיף שלא נזכיר? אז המלצה שלי:

  • התכוננו לשאלה זו מראש וספרו סיפור משכנע עם דגש על הפרטים הקשורים לתפקיד שאליו אתם רוצים להתקבל. הזכירו השכלה רלוונטית, ניסיון תעסוקתי, הצלחות.

  • שלבו בתיאורכם את המיומנויות הבולטות מתיאור התפקיד

  • תהיו תמציתיים, כנים, ותנסו לא להרדים את המראיין עם סיפור חייכם ארוך ומונוטוני.

מה החוזק שלך?

על פניו שאלה זאת נשמעת כשאלה פשוטה, אבל האם היא באמת פשוטה? להרבה אנשים קשה מאוד לדבר על הצדדים החזקים (או חיוביים שלהם) שלהם כי ככה חינכו אותנו, לא נעים להשוויץ, לא נעים להיראות שחצן. אז מה עושים?

תכינו את התשובה מראש. תשמרו על רמה מסוימת של צניעות ותמענו מביטוים כגון "תאמין לי, אני הכי טוב בזה". תתרכזו במה שאתם עושים בפועל בעבודה, חשבו על הצלחות שלכם בתפקיד הקודם ותנסו לגזור את החוזקות משם. הצלחתי בתפקיד הקודם כי אני שחקן/ית קבוצתי/ית, או כי אני מאוד מכירתי/ת ותמיד עומד/ת ביעדים, או כי אני טוב/ה בתכנון, עומד/ת בדדליינים, יש לי יחסי אנוש מעולים וכו'. לסיכום, נדרש מכם:

  • להיות אותנטי - לא להמציא חוזקות שלדעתך המעביד רוצה לשמוע.

  • לספר סיפור הקשור לפן המקצועי שלך או לחוויית עבודה.

  • לוודא שהחוזקות שעליהם מדובר קשורות באופן ישיר לתפקיד שאליו את/ה ניגש/ת.

מה החולשות שלך?

עברתי כמה ראיונות עבודה בחיי ובעיניי אם נדרג את כל השאלות בראיון עבודה לפי קטגוריה "השאלה המעצבנת ביותר" היא תהיה במקום הראשון. מטרת המעסיק כאן היא לגלות ולוודא שמועמד/ת שיושב/ת מולם הוא/היא בעל/ת מודעות העצמית ובעל/ת היכולת להתמודד עם שאלות קשות. ברור שאף אחד מאיתנו לא מושלם ומה שחשוב למעסיק לדעת בשלב זה, זה שאת/ה מודע/ת לחולשות שלך ומה שיותר חושב זה שאת/ה נוקט/ת בצעדים כדי לשפר את המצב (במיוחד אם החולשה קשורה לביצוע תפקיד). תחשבו טוב לפני שאתם מתחילים לענות כדי לא להפליל את עצמכם.

בשום פנים ואופן אין להשיב "אין לי חולשות" (פרושו של דבר אני אדם מושלם/ת) . אפילו אם כך הדבר תחשבו על זה בבית, אפילו אם אתם מאוד מאוד טובים, בטוח יש משהו שאתם יכולים לעשות פחות טוב מכל השאר, תראו שיש לכם מודעות עצמית. יחד עם זאת בשום פנים ואופן על תדברו על החולשות הקשורות לתפקיד באופן ישיר. לדוגמה אם אתם ניגשים לתפקיד של מנהל פרויקטים אפשר להגיד שאתם לא כל כך חזקים בעיצוב הגראפי, או אם אתם ניגשים לתפקיד של מתכנת, אפשר להגיד שאתם לא אוהבים לעבוד עם ניירת ומשתדלים שהכול יהיה דיגיטלי.

עוד דבר חשוב! בכל לשון של בקשה על תגידו שחולשה שלכם היא – אני פרפקציוניסט/ית או אני וורקוהוליק/ית. פשוט די! גם מנהלי משאבי אנוש רואים סרטונים ביוטיוב ומודעים לכל הטיפים מלפני עשור שרצים שם, אף אחד לא יאמין לכם, במקרה הטוב תקבלו בתגובה חיוך מאומץ. כל בן אדם נורמטיבי יעדיף להעביר את הערב שלו שאחרי העבודה עם משפחה או חברים ולא עם עוד ועוד עבודה שהוא/היא לוקח/ת הביתה כי "לא יכול/ה לישון עם המחשבה שיש משהו שלא טופל" . אז כמו שאמרתי, די! זאת התשובה שכל העולם חרש עליה, זה לא נשמע אמין (אפילו אם אתם באמת וורקוהוליקים, על תגידו את זה) אין שום צורך לרצות את המראיינים ולתת להם תשובות שאתם חושבים שהם רוצים לשמוע. במקרה ואתם באמת פרפקציוניסטים תחשבו על תשובה אלטרנטיבית.

לסיכום:

  • מעסיק לא מחפש אנשים אידיאלים, אבל כן מחפש אנשים שמודעים ליכולות שלהם.

  • זה בסדר גמור להגיד את האמת בנוגע לדברים שאת/ה פחות טוב/ה בהם.

  • יחד עם זאת לא מספיק רק לדבר על החולשות, יש לציין מה אתם עושים כדי לשפר את המצב.

מדוע את/ה ראוי/ה להתקבל לתפקיד?

מה זאת אומרת מדוע? הרי הזמנתם אותי לראיון אצלכם, ראיתם את הקו"ח שלי, האם זה לא מספיק? גם כאן יש להתמודד עם השאלה שהיא יותר פסיכולוגית מאשר קשורה ישירות לתפקיד, ושוב בודקים את היכולת שלכם להתמודד ולהציג את עצמכם באור החיובי, מה שלרובינו די קשה לעשות מסיבות שונות.

אז מה עושים?

  • תחשבו בבית על שלוש ארבע סיבות למה דווקא אתם ראויים להתקבל.

  • הציגו תוצאות והצלחות, צטטו אנשים אחרים והראו המלצות של אחרים (אם יש) כך זה יראה אמין יותר ולא שחצני מידי.

  • תהיו תמציתיים ככל האפשר, תזמינו שאלות בסיום.

מדוע את/ה רוצה לעבוד כאן?

מה זאת השאלה הזאת? אם לא רציתי לעבוד כאן לא הייתי שולח/ת קורות חיים? זאת בהחלט שאלה טריקית, שממש ממש לא כדאי לענות עליה: "כי יש לכם תנאים/שכר טוב" . כי האמת שלא מצפים מכם כאן לספר מה יהיה טוב לכם, אלא מה יהיה טוב לחברה. אפשר להגיד שהתשובה לשאלה הזאת היא במידה מסוימת התשובה לשאלה מדוע את/ה ראוי לעבוד כאן, רק במילים אחרות. לכן מאוד חשוב בתשובה שלכם להדגיש את צרכי החברה. לכן מאוד חשוב לקרת הראיון ללמות על החברה, לבקר באתר שלה, לראות מה עיקרי הפעילות והתמחות ולבנות את התשובה בהתאם לכך. אני ראיתי שאתם בעיקר עוסקים ב- א', ב' ,ג' יש לי מומחיות וניסיון שצברתי בתחומים האלה ואני בטוח/ה שאוכל לתרום מניסיוני להצלחות ורווחיות הברה. או אם לדוג' אתם למדתם שחברה תומכת בנוער במצוקה ואתם התנדבתם בעמותות מסוג זה אז אפשר להגיד שפעילות הזאת קרובה לליבכם וערכים של החברה דומים לאלו שלכם והופך את החברה לבחירה המועדפת עבורכם על פני החברות האחרות. או לדוג' ראיתם באתר החברה שיש להם קבוצת ספורט של העובדים (כדורגל, כדורסל או כל דבר) ומה מאוד קרוב לליבכם וכו' וכו'. אז לסיכום:

  • התחיל קודם כל מהחברה

  • הראו שעשיתם את המחקר שלכם ולמדתם על החברה

  • תשתמשו במידע שלמדתם על החברה כדי להתבלט על רקה מועמדים אחרים (שלא למדו על החברה כלום)

  • דברו מהלב

אם בכל זאת תרצו לקבל עזרה בהכנה לראיון עבודה, אתם תמיד מוזמנים לפנות אלינו.

השירות הינו בתשלום.

305 צפיות0 תגובות
bottom of page